Trainingskampen.... ?? - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Okke en Harry - WaarBenJij.nu Trainingskampen.... ?? - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Okke en Harry - WaarBenJij.nu

Trainingskampen.... ??

Door: 't Natte windfantje.....

Blijf op de hoogte en volg Okke en Harry

21 Februari 2016 | Nederland, Leeuwarden

21 februari 2016 Trainingen.....
Pffff........ kom met gerust hart bij mijn sportvoedingsadviseuse vandaan.... Heb r wijsgemaakt dat ik de elfwintertochtsteden ga fietsen. Ze keek me wat argwanend aan. 'Ohhh... tja ...... als je dat ECHT ...... gaat doen, dan kan dat natuurlijk niet op die selleriestengel...... en worteltje ...... ' Dus IN DAT GEVAL (!!) is het wel handig om toch wat - met mate - te stapelen. Ze kijkt me nog steeds wat ongelovig aan. 'En mag ik ook tijdens de tocht dan appeltaart...... vraag ik hoopvol...?' Alleen als je zelf ook echt meedoet......' Zegt ze achterdochtig..... Hmm, ze kent me beter dan goed voor mij is. Noodgedwongen hield ik toch de weersverwachtingen in de gaten voor de big day, afgelopen zondag (14 februari.... ja ja .... Valentijnsdag). Overwegend regen, maar mijn verwachtingspatroon filtert met name de MOGELIJKE droge perioden uit de voorspellingen. Om 5u plasje in de pot.... maar buiten één grote plas.... OVERAL..... Maar dat stopt straks natuurlijk. Toch wel wat overdreven .... een trainingstocht van 200km in de winter. Maar ja, je weet niet wat de omstandigheden zullen zijn tussen de Puy de Dome en de Ventoux deze zomer. De klimaatveranderingen gaan alle kanten op. Beetje hardheidstraining kan ook geen kwaad, zowel fysiek als mentaal. Mn lieffie speelt ploegleider en rijdt me naar de prachtige startlocatie..... 'De 11-stedenhal'. Mannekes ingepakt als Michelin-mannetjes, en ventjes die hele optimistische weersverwachtingen hebben. Nog net geen korte broek of mouwen. We vertrekken nog net in 't donker. Gelukkig ken ik het 1e deel van route ERRUG goed.... namelijk mijn woon-werk route. Doe ik met m'n ogen dicht...... met als gevolg dat ik plotseling alleen rij en een km of 3 op m'n eigen alternatieve route rij...... Voordeel is wel dat ik het hele peloton dat over n smal fietspad gaat voorbij rij en lekker rustig voor 't windje naar Sneek peddel. Stad 1-stad 2 = regen. Snel door in Sneek en volgende steden. Samenvattend in Stavoren: stad 1 t/m stad 4 (Stavoren) = REGEN, maar wel wind mee. Ik vind het tijd voor appeltaart na dit voor de windse rak. Na t opwarmen door naar de volgende serie van de alvestêden. Verbazend hoeveel sukkels die ik ook tegen kwam die vergeten waren de achterremmen dicht te zetten nadat ze't achterwiel er weer in gezet hadden. Lekker remmen in de regen........ Hoewel ondergetekende sukkel was vergeten z'n remblokken te vervangen, dus remmen was geen pluspunt deze tocht, maar de tegenwind hielp goed als 't nodig was. Franeker werd legendarisch. Om ca. kwart voor 2 kom ik als 'n verzopen kat bij de stempelpost en laat 't 10e stempel bij de 9 voorgaande wazige waterige blauwe vlekken zetten...... vervolgens het dwingende advies van m'n sportvoedingsadviseuse herinnerend zet ik me met tegenzin aan de appeltaart en warme chocola. Ik twijfel of ik die Berenburg er in zal gooien. In ieder geval de tegenzinnige slagroom in of bij beide. (Hand)schoenen buiten 't zicht van 't personeel van 'De Doelen' uitwringen resp. leeggieten. Plassen water onder m'n stoel. We moeten op vuilniszakken zitten in de pluche stoelen waarop over n paar uur de Franeker elite kennelijk moet eten. Om ca. 14.15u hijs ik me weer in de natte en deels droge zooi, en bereid me voor op 't zwaarste deel. Franeker-Dokkum, 40km tegenwind 5 a 6bft. Ik reken op groepjes waar ik achter kan duiken. Wat schetst m'n verbazing dat als ik opstap alles uitgestorven lijkt. Geen fietser meer te bekennen. Ik check of ik wel de goeie route fiets maar...... klopt toch echt. Wel regelmatig auto's met lege fietsddragers die me inhalen, dan wel met volle me tegemoetkomen..... Ondanks mijn tegenwindse solo haal ik Windfantjeskarakter het roemrucht Barthlehiem. Daar word ik van de fiets gerukt en een tent in gecommandeerd en gedwongen HEERLIJKE snert te stapelen. Weet niet of dat mag van m'n sportvoedingsadviseuse..... Ik mag zoveel hebben als ik wil want ze hebben veel te veel zeggen ze.....(???). Toch maar weer verder.... nog 10 km naar Dokkum voor ik relaxend voor de wind van Dokkum naar Ljouwrt mag freewheelen. In Dokkum (stad 10= 10 steden regen) is 't nagenoeg uitgestorven. Enkele ambulances voor de stempelpost. Stapel verbruikte alu-folie isolatie dekens in een hoek. Schalen met onopgevreten droge worst van de plaatselijk sponsorworstuhmaker. Ik hoor wat geroezemoes over afbreken van de tocht, maar geloof 't niet en negeer 't. Ik hem mn op één na laatste blauwe vlek gescoord en ga voor de recordtijd Dokkum-Ljouwert. Dat valt tegen. De poten voelen als beton. Zie weer geen enkele fietser..... behalve een paar die her en der op het asfalt liggen. De hele dag is het net boven nul graden, en nu wordt t donker en kennelijk glad. Loopt allemaal goed af. Klokslag 18u fiets ik onder daverend applaus door de finish alwaar mn ploegleider we trots opwacht. Slechts enkele 10-tallen schijnen voor mij de finish gehaald te hebben. Uiteindelijk halen iets van 400 dapperen de finish, waarvan het grootste deel door de eveneens verreden verkorte versie (sân stêden tocht). Rijen in het inmiddels bekende goudgele aluminium-folie gehulde bibbermannekes zitten op n rij bij te komen..... SUKKELS. Kennelijk dachten ze dat ze met de zomer editie meededen.... Haal m'n kruuske en laatste blauwe vlek, en geniet al bij 't vooruitzicht van m'n herstel diner....... Met m'n ploegleider rijden we in 'n maximaal opgestookte auto al evaluerend naar Snits (2e blauwe vlek), de leerpunten eruit pikkend voor Puy-de-Ventoux 2016.
Van anderen hoor ik dat ze trainingskampen op Mallorca e.d. hebben belegd...... (?). Zijn ze nou echt serieus bezig met de voorbereiding ......?? Mag ik ze weer door al die etappes heen loodsen...... of ze duiken weer na de eerste puist of eerste spetter gelijk met z'n allen in de volgauto....... Hmmm ..... ben benieuwd naar de tweede briefing......


  • 22 Februari 2016 - 14:11

    Jan Verhagen:

    Stiekem toch weer een elfstedentocht fietsen, he!
    Dan heb je er elf, als ik goed heb geteld.
    groeten uit Heiloo,
    Jan.

  • 24 Februari 2016 - 15:07

    Okke En Harry :

    Ja Jan....... geval van stiekume vlaag van verstandsverbijstering. Maar zoals je zelf al goed had geteld past 11x de tocht fietsen natuurlijk goed bij de naam van de tocht.......... toch? Maar je licht nog steeds op me voor toch?
    Zo ben ik inmiddels ook bezig 11x de elfmerentocht te fietsen. ......... en wil ik binnenkort ook 1x het criterium van Een fietsen....... ;-)

    Har

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Okke en Harry

Fietsen in de Bergen

Actief sinds 01 April 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 99327

Voorgaande reizen:

27 Mei 2023 - 04 Juni 2023

Graubünden & Bayern

12 September 2022 - 05 September 2022

Fietsen in Jura en Alpen

22 Augustus 2021 - 28 Augustus 2021

Rondje Pyreneeën 2021

04 September 2020 - 11 September 2020

Eifel zonder twijfel.....

18 Augustus 2019 - 22 Augustus 2019

Training ODMIL

08 Juni 2019 - 16 Juni 2019

MAMILS do Central Massif

31 Augustus 2018 - 09 September 2018

2018 - Vuelta al Pais Vasco

04 Juli 2018 - 07 Juli 2018

MAMIL Mendikefantea.....entrenamenduan doa .....

26 Augustus 2017 - 03 September 2017

2017 - Sella Ronde

28 Mei 2016 - 06 Juni 2016

KKK-DDD 2016 - Puy de Dome - Mont Ventoux

01 Juni 2015 - 08 Juni 2015

2015 The French ..... AND the Spanish Pyrenees

01 Juni 2014 - 30 Juni 2014

2014 The French Alps

15 Mei 2013 - 09 Juni 2013

2013 The Alps

Landen bezocht: