Ardenner offensief..... - Reisverslag uit Banneux, België van Okke en Harry - WaarBenJij.nu Ardenner offensief..... - Reisverslag uit Banneux, België van Okke en Harry - WaarBenJij.nu

Ardenner offensief.....

Door: Heuvelfantje

Blijf op de hoogte en volg Okke en Harry

26 Juni 2016 | België, Banneux

TJa..... 't is stil. ........ in blogland..... Hij ging niet door. Ik had me voorgenomen de hele week een virtuele tour te verzinnen. Maar de teleurstelling was zo groot, en kans op verlies van fans met zoveel fantasierijke en talentvol auteurschap is natuurlijk erg groot. Dat risico willen we niet lopen. Wel hebben we begrepen dat het wellicht voorzienigheid dat god (welke dan ook) de hand in onze ziekenboeg heeft gehad, om zo te voorkomen dat we een weeklang met plensbuien door Central Massif, Ardeche en de Provence zouden moeten 'roeien'. Wat een pokkuhweer was 't daar. Frank.... Okke...... een gemeend bedankt is op z'n plaats!!
De ontwenningsverschijnselen sloegen wel toe, en diverse KKKDDD'ers zochten wanhopig alternatieven. Ondergetekende zocht z'n heil in het ruige landschap van Warmland in Zweden. Trainingstochten tot in Noorwegen hielpen me aan de broodnodige hoogtemeters. De anderen, behalve Okke en Frank, hielden hun traningskampen geheim. What about the whereabouts ??????
Toch na een oproep nog een meerdaagstrainingskamp diep in de Ardennen kunnen afspreken met David. Ook Henk was enthousiast maar moest last minute afzeggen. Jammer, was goed voor zn stramme opa spieren geweest. Na een oorverdovend Coldplay concert in zijn oren,en na een narrow escape na 'ik-ga-weer-eens-door-mn-rug' avontuur na daggie cowboytje spelen van ondergetekende, vertrekken onze rassprinter met z'n vaste lead-out om 8u vanaf de Mac te Heerenveen richting het minereaalwatergebied pur sang. In Banneux heeft David een geweldig vergane glorie hotel gevonden. Verdwaasd duwen we ons door hordes meer dan wel minder validen in rolstoelen, met krukken, blinde-stokkers, etc. We blijken op het terrein van een sanatorium te zitten. Winkels vol met beeldjes van de heilige maagd, zo veel..... dat er eigenlijk weinig heiligs meer aan was.
Na inchecken, snel omkleden voor de zaterdag tocht. de Mini LBL (Luik Bastenaken Luik voor de insiders). Eerste 20 km fietsen voor we op t parcours zijn. Dan begint het te regenen. We kijken elkaar zuur aan. De afdalingen zijn levens link door de combinatie van reflecterend wegdek en Belgische wegen kwaliteit. Volledig doorgesopt duiken we in Gleize Stoumont 't cafe in....... we zijn niet de enigen. In no time zit het er stampvol met gefrustreerde velocipederidders. Ook het cafe staat bijna blank als iedereen zn natte zooi uitwringt. Na 6 koppen koffie respectievelijk thee.... (en oh ja, ook iets van tarte oooooh pommes) besluiten we toch maar weer op de trappers te gaan. Dit na een opbeurend verhaal van Vlaamsche tafelgenoten met soortgelijke plannen als wij, dat het de rest van de dag zo blijft regenen, zo niet nog erger. Dit in tegenstelling tot mijn idee dat het droger zou worden. We besluiten ons plan drastisch in te korten en terug te fietsen, en als we nog zin hebben nog effuh de La Redoute op de knallen bij Remouchamps. Hoe dichter bij we komen, hoe droger het echter wordt. Met lekker temperatuurtje en droge waterachtige zonnestraaltjes draaien we de Redoute op, en knallen de enkele keren tot 20% oplopende hellinkies op naar het hoogste oorlogsmonument op dit bultje. Pfffff..... wat een kreng. Dan toch maar terug naar Hotel Beco. Langs een geitepad, waarvan we nog steeds niet hebben besloten of 't nu verhard was of niet dalen we weer af naar Remouchamps. Nog een wat minder steile beklimming om 't af te leren vandaag. David is in topvorm. Ik kan nota bene zelfs op vals plat nauwelijks in zn wiel blijven, laat staat meedoen met de sprint 'Banneux'. Eten in restaurant L 'Esplanade aan de Rue de l 'Esplanade. Degelijke kost. 2x tagliatelle aux saumon fumee. Naast het fietse is ook de training Frans natuurlijk erg nuttig. In 't hotel de ketting nog effuh reiniguh en smeruh. En slapend op naar morgen. Hopelijk een zonnige, maar dat moet toch haast wel op ZONdag.

En ja hoor. Met zonnestraaltjes door t raam worden we gewekt, naast de irritante smartphone PIEP van David. In Frankrijk gaat die in 'n emmer water. Het ontbijt is super, en om 9u zitten we in de tuut, richting Spa. Na Levert mij enige emotionele gedachten op (ooit m'n 1e echt serieuze tourfietstocht vanuit Spa gefietst, stomtoevallig gelijk met de LBL toertocht EN de F1-granprix te Francorchamps. Merkwaardige fiets ervaring van 25 geleden. Col de la Rosiere, toen beklommen rond t vriespunt met korte broek, is als schikbeeld op m'n netvlies geëtst. Gelukkig gaat 't nu 'n stuk beter. Het weer is prachtig, en we genieten van 't weer en de tegenstelling t.o.v. gisteren. Een bakkie na ca. 40km bij idyllische watermolen, watervalletje en smeulend vreugdevuur van gisteravond. Dan weer door. Prachtige beklimminkjes over geitepaden, afdalingen op steile biljartlakens (we halen de 75 /u). Heerlijk. Jammer dat David zn keel 'm ietwat in de steek laat. Lunchen doen we bij 'n aanvankelijk gesloten lijkende Herberg in Bas-Bodeux. Absolute aanrader, kleine kaart, maar we tekenen voor dit herbergie voor de volgende keer te overnachten. Heerlijk op 't terras geknikgebold en gegeten. Dan door voor de laatste kilometers. Davids gevoelige keeltje noopt ons een lusje in te korten. Op de Cl. de Rosiere laat ik m alle hoeken van deze prachtige beklimming zien. Ben ik niet gewend. Om met David te spreken '.... ben ik nou zo slecht, of.......... ' . Stomme vraag natuurlijk.
Om klokslag 4 staan we weer naast auto, kleden ons (bijna helemaal) uit en pogen het zout en zweet met wat disposable goodies te verwijderen. Alsof om geroepen begint het subiet te bliksemen, donderen en gieten. Wat n timing. Voldaan over ons zelf, en kankerend op de sufferds die niet mee konden of wilden rijden we Spa uit. Als dank rijden we nog 3 rondjes om Spa heen, als dank voor 't aangenaam verpozen (en ook een beetje vanwege wegwerkzaamheden). Verklooien zo een uur reistijd. Maar dan .... met gezwinde spoed richting Mc Heerenveen. Onderweg hordes motoren terugkomend van de TT Assen. Soms samenklonterend onder viaducten tijdens die heerlijke Hollandse plensbuien. Kunnen die dingen niet tegen regen? Onze fietsen achterop zijn lekker schoongespoeld. Ik geniet nog effuh van het sociale gebeuren op 't parkeer terrein McHeerenveen, waar David met eruit geschopt heeft. Hij heef haas..... mag vannacht zn lief nog ophalen op schiphol rond 3u..... Een zeer geslaagd weekend. Zeker voor herhaling vatbaar. Als de rest lief is.... dan mogen ze ook mee......

• 29 Juni 2016 - 21:21

David:

Helaas zijn er veel feiten verdraaid en meningen uit vergroot. Gelukkig is maar de helft verzonnen. :-)

• 29 Juni 2016 - 22:44

Simone:

Als je net zo leuk fietst als je schrijft mogen ze wel voor je oppassen, dan rijd je ze ***&*$#** voor de ogen.