Tappa duo - Reisverslag uit San Martino di Castrozza, Italië van Okke en Harry - WaarBenJij.nu Tappa duo - Reisverslag uit San Martino di Castrozza, Italië van Okke en Harry - WaarBenJij.nu

Tappa duo

Door: Montelefante

Blijf op de hoogte en volg Okke en Harry

28 Augustus 2017 | Italië, San Martino di Castrozza

Na een dolle nacht met Henk…. eh excuus…. onze academische clown………. Kennelijk een nieuwe mastertitel die ik gemist heb…. Ben benieuwd naar de bijvakken en scriptie…?!!
Gisteravond nog lange discussies over waarom de massa eerder beneden is dan de iele kereltjes. De verschillende theorieën leveren bijna een scheuring in het gezelschap op. We zijn het erover eens dat in een vacuüm het niets uitmaakt, maar ja….. wat heb je daaraan. ….. op de Mt Everest misschien. Volgend jaar maar uitproberen, wordt ingewikkeld trippie. Gevolg is wel dat diverse lieden in de ploeg waarschijnlijk willen experimenteren met lood, of stenen in de bidon.
Ik laat ze maar….. 30kg lood in de bidons zie ik ze echt niet doen om mijn adelaarskwaliteiten te evenaren…… De weersberichten is een ander hot-item…. Er heerst een onbegrensd geloof in de buienvoorspelling hoewel die bij elke site natuurlijk volledig anders zijn. Duidelijk is wel dat we in een periode zitten met het voor ons bekende ‘voor 16.u op de top, want anders heb je een giga onweersbui op je kop’. Ben benieuwd wat ’t vandaag wordt.
Eten gisteren was perfect. Door de eigenaar wordt iedereen persoonlijk met een warme ferme handdruk welkom geheten…… trots op zn zakie. En terecht, goeie leuke tent met erg goed personeel. Mag ook wel voor die prijs…. Geloof ik net zo duur als alle andere 6 dagen bijelkaar.

Volgens Bou zijn we vandaag om 9.06u vertrokken met een stadsfietstocht door Cavalese. Hadden we nog niet zoveel van gezien. Helaas hadden de meesten dat niet door, en beginnen te morren over de toeristische route van Okke en mij. Barbaren….. dan maar over de kinderkopjes 15% naar beneden gedenderd naar de rivier. Rechts vervolgens linksaf gelijk de Col de Manghen op….. en giga kreng met forste stukken rond de10%. Afzien voor mij. Gisteren zit nog behoorlijk in mijn benen. De lichte ventjes moet ik laten gaan en zie ik niet meer terug. Nou ja behalve dan op de niet afgesproken wachtpunten. Bou fiets mee naar de top om vervolgens de zelfde kant weer af te dalen en auto op te halen. Het is ruim 12u als iedereen boven is. Met vlag en wimpel kom ik als laatste boven. Dan hebben we amper 20km gefietst in 3u… pfffff. Rijn maakt zich al weer zorgen over de bui om 16.24 in Mezzana….. Fotootje, stickertje plakken.
Dan de nog langere afdaling…. Gelukkig we maken wat kilometers.
Vervolgens maken we ons op voor de Brocon (Passo de Brocon). Deze gaat in tweeen. Vlak voor de top van de aanloop bult ben ik nagenoeg geradgebraakt. Gelukkig niet meer in mn kop, en merkwaardigerwijs ook niet meer schouders en nek, maar nu gewoon de beentjes. Goeie ontwikkeling. We hebben ons wat verkeken en in de ravitaillering. Omdat Boudewijn helemaal terug moet en de beklimming nog eens met auto moet, zit ie ver achter ons…. En onze zakken raken leeg. In Bieno vinden we een idyllisch terrasje. Assortiment is beperkt, broodje, tosti en pizzaatje, maar we doen het er mee. De bediening vergoed veel. Onze academische clown heeft het wel gehad en besluit op de volgauto te wachten. Kasper heeft ook af en toe zn dipje, maar zet door tot ie dr bij neervalt. Verschuilt zich tenminste niet achter zn rug…… Rijn had een verklaring voor gebrek aan duurvermogen, maar gaf een absoluut veto op de uitleg daarvan in het blog. Hij is me te handig op de fiets om dat te negeren.
Op naar de hoofdbult (Brocon). Dat valt redelijk mee vanaf de lunch. Sterker nog na verzamelpunt blijkt de top afgeplat. De top is ongeveer 5km lang. De officiële top heeft zn moment in de oorlog gehad gezien de monumenten. Maar wat bezwaarlijker is is dat er is aangegeven dat de afdaling pas vanaf 18u open is.
Na wat advies inwinnen gokken we het erop. Met wat voorzichtiger.
We worden nu uit de pizzeria geflikkerd dus ----- PAUZE ----- later meer, wel lezen hoor want het eindigt geweldig…..

• 29 Augustus 2017 - 00:07

Anja:

Veel succes en plezier in de Dolomieten.
    Al ken ik jullie niet allemaal, het is vermakelijk (én beeldend) om jullie reisverslag te lezen.

• 29 Augustus 2017 - 09:57

Miriam Van Brandwijk:

Een echte cliff hanger!!! Ik ben heel benieuwd naar deel 2 na de pizzeria.
    Verboden inrijden borden negeren wordt zo langzamerhand een traditie. Ik hoop dat jullie niet overmoedig worden!
    Rustig aan, ik hoop jullie weer terug te zien.