Fietsdag 6 – Tour de Puy de Dome - Reisverslag uit Laschamp, Frankrijk van Okke en Harry - WaarBenJij.nu Fietsdag 6 – Tour de Puy de Dome - Reisverslag uit Laschamp, Frankrijk van Okke en Harry - WaarBenJij.nu

Fietsdag 6 – Tour de Puy de Dome

Door: Montelefante

Blijf op de hoogte en volg Okke en Harry

14 Juni 2019 | Frankrijk, Laschamp

De nachten worden moeilijker en moeilijker….. voor de één nog wat moeilijker dan de ander…… De zoutjes, wust, sjips ter aanvulling van de gaatjes die menig fietsert toch nog ergens in z’n maag heeft, moeten ook verteren. Iedereen is te moe om te klagen over de geluidsoverlast die een niet nader genoemd pelotonslid kennelijk naar horen zeggen produceert. De grootste vraag…… hoe is Rijns-Rug de nacht door gekomen. Volgens mij goed, want hij heeft ‘m deels weggeprojecteerd naar mijn rug. Althans ik begin ook wat te voelen. Maarrrr…. dat pik ik niet, dus onderneem tegenachtie door Rijn mee te nemen naar de bakker in een hoog wanderpastempo…. Inclusief een trap naar beneden….. Bij de bakker zakt mijn rugpijn weg, en zie Rijn gelukkig weer krampactig, z’n lichaam in een dollarbocht gebogen tegen de toonbank leunen. Piepend komt de bestelling eruit…”deus bagettes ee katre kroasans”, zelfs nog vriendelijk lachend tegen ’t personeel. Ik besluit toch maar de tas over te nemen. Je kan natuurlijk overdrijven.
We hebben besloten een improvisatie rondje richting Puy de Dome te doen. Niet helemaal conform oorspronkelijk plan, maar ietwat ingekort, zodat we minimaal de kans vergroten dat we NET geen regen pakken die halverwege de middag wordt voorspeld. We gaan tot de Col de La Moreno, van waaruit we spectaculaire kodak points panoramique’s en belvedères verwachten. Tevens een dusdanige lengte dat Rijn dat kan overleven qua lengte en hoogtemeters. Maar eigenlijk weet je het nooit bij Rijn, want ook nu rijdt ie in no-time iedereen eraf bij de eerste beklimming. Toneelspelen is kennelijk ook een vak. De lucht is bewolkt, maar het landschap, nog steeds vol met bloeiende brem, zoals al de hele week, is wederom fantastisch. We komen slechts 2x een route-fout tegen die ons gravelpaden op wil sturen. Consequentie is wel dat we een stuk route 2x doen, op heen EN terugweg. Maar als je ze dat niet vertelt merken ze d’r toch niets van….. De Puy wordt groter en groter, en we kunnen alle zenders en ontvangers op de grote toren op de top nu bijna tellen, inclusief het modelnummer. Inderdaad op de Col de la Moréno zijn de panorama’s het beste, helaas zonder zon. Tot m’n stomme verbazing kom ik als eerste boven, maar dat is met name te danken aan de collectieve kodak- resp. pauze van de rest van het peloton. De top is zelfs voorzien van een Brasserie, die ZELFS OPEN IS…… maar ja…. de watjes willen gelijk door, want het zou wel eens kunnen gaan regen. Als je dat denkt, dan roep je dat ook over je af, zo is mijn stellige overtuiging, dus…… ja hoor de 1e druppels worden conform verwachting over ons gesprenkeld…. Met het gas erop de afdaling in zorgt ervoor dat die wolk ons niet kan bijhouden. Enthousiast wijs ik naar allemaal mooie dingen om ons heen, kijken of ze’t door hebben dat we dezelfde weg teruggaan….. Vervelende is dat ze me niet horen, omdat op m’n minne dag ’t pelotonneke bijna niet bij kan houden. Via Lac ‘d Aydat en de heilige nectarine (St. Nectaire) fietsen we richting dreigende luchten boven Chateau de Murol.
Bij binnenkomst is er de afslag naar het Chateau. Kijken of ik er naar toe kan (en mag) fietsen. Het is eigenlijk een mini Puy de Dome. In spiraal omhoog. Bij de parkeerplaats wordt het voetpad naar de vestingpoort bewaakt door 2 pelotons Franse Jagers. Die stonden bij Besse ook al bij de rotonde waar we op Okke wachtten. Lijkt wel of ze me/ons achtervolgen. Ik doe maar of ik van de zon (?) geniet, en fiets door naar’t huuske. Als ik de straat in kom gaan de hemeldeuren open, en stort het toekomstige Franse mineraalwater naar benee….
Toch nog ’n snelle etappe voor de regen, en droog aankomen. Dan snap ik weer niet, waarom we dan alsnog onder de douche stappen…. Hep ik me daar voor uit de naad getrapt….. Maar elk nadeel zn voordeel zoals een bekende wielrenner ooit zij…..(?) Lekker thuis lunssen. Opgepiept oud brood en zo…. Evaluatie van de afgelopen tocht en dagen ervoor….. ENNN … wat gaan we morgen doen.? Voorspellingen zijn nog dramatischer dan voor vandaag. Hele ochtend regen. Gezien de conditie van diverse goddelijke adonissen in het peloton wordt zelfs een vervroegd afblazen van Tour de Central Massif overwogen. Een lekker nachie uitslapen in eigen bed, al dan niet in de armen van je lief, is natuurlijk ook wat waard…. Niet gelijk verkeerde aannames doen!!! Sommige lieffen hebben een eigen agenda en zijn gewoon ook lekker op pad…. Als ze slim zijn, ergens waar de zon schijnt. Het lijkt er op dat het een vervroegd einde wordt (net als 2 jaar terug). Maarrrr… leer mij mijn pappenheimers kennen…… zeg nooit nooit…… je moet de beer nooit schieten voor de laatste bui gevallen is….. en zo kan ik nog wel wat bekende gezegdes oplepelen. In ieder geval vanavond Cite de Murol eens op stelten zetten…. Tenminste als er een pizzeria is te vinden die niet failliet of gesloten is…. Eerst braaf naar de finish kijken van de actuele etappe van de Dauphiné. Ik gok op Alaphilippe. Misschien

  • 14 Juni 2019 - 12:45

    Anita:

    Wat een pech met de regen en de ruggen. Nachtje erover slapen en dan maar beslissen of het eigen bed meer lonkt dan de volgende col.
    Eerst de cols van vandaag maar vieren in de pizzeria. Heeft de huiskok ook een dagje vrij. Fijne avond mannen!

  • 14 Juni 2019 - 13:03

    Alie:

    Hallo mannen,

    Het lijkt kommer en kwel met krakkemikkige "oude"?? Mannen die hun best doen regen, bergen en wat al niet meer te trotseren...de weg niet herkennen die ze net hebben gereden.... gniffel gniffel...dacht dat alleen wij zo snel oud en vooral krakkemikkig worden.
    Heren nog even doorzetten...het gaat goed komen!

    Hartelijke groet,
    Alie

  • 14 Juni 2019 - 16:34

    Miriam:

    Wat jammer nou. Als ik jullie was zou ik nog een toertje in de Ardennen fietsen, Vogezen wellicht? Okke kent daar leuke doorsteekjes. Ben je gelijk een hele dag mee zoet.
    Maar alle gekheid op een stokje, het moet wel leuk blijven en zo niet dan is de achtertuin ook mooi om te vertoeven.
    Veel succes met jullie beslissing.

    Hartelijke groet,
    Miriam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Okke en Harry

Fietsen in de Bergen

Actief sinds 01 April 2013
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 99456

Voorgaande reizen:

27 Mei 2023 - 04 Juni 2023

Graubünden & Bayern

12 September 2022 - 05 September 2022

Fietsen in Jura en Alpen

22 Augustus 2021 - 28 Augustus 2021

Rondje Pyreneeën 2021

04 September 2020 - 11 September 2020

Eifel zonder twijfel.....

18 Augustus 2019 - 22 Augustus 2019

Training ODMIL

08 Juni 2019 - 16 Juni 2019

MAMILS do Central Massif

31 Augustus 2018 - 09 September 2018

2018 - Vuelta al Pais Vasco

04 Juli 2018 - 07 Juli 2018

MAMIL Mendikefantea.....entrenamenduan doa .....

26 Augustus 2017 - 03 September 2017

2017 - Sella Ronde

28 Mei 2016 - 06 Juni 2016

KKK-DDD 2016 - Puy de Dome - Mont Ventoux

01 Juni 2015 - 08 Juni 2015

2015 The French ..... AND the Spanish Pyrenees

01 Juni 2014 - 30 Juni 2014

2014 The French Alps

15 Mei 2013 - 09 Juni 2013

2013 The Alps

Landen bezocht: