Weitnau in Allgäu, Harry op zijn nieuwe fiets - Reisverslag uit Schmitten, Zwitserland van Okke en Harry - WaarBenJij.nu Weitnau in Allgäu, Harry op zijn nieuwe fiets - Reisverslag uit Schmitten, Zwitserland van Okke en Harry - WaarBenJij.nu

Weitnau in Allgäu, Harry op zijn nieuwe fiets

Door: Okke en Harry

Blijf op de hoogte en volg Okke en Harry

01 Juni 2023 | Zwitserland, Schmitten

Last day of May. Het laatste klokgebeier waar we in Schmitten van zullen genieten. Hmm, lijkt wel Sinterklaas. (Harry’s rijm)

Zelfs Wim kijkt wat melancholiek bij de gedachte dat dit echt de laatste dag is (nacht wás) dat ie zich daar lekker aan mag ergeren. Maar misschien kwam het ook wel van de ongebruikelijke koffie bij het ontbijt. Inpakken; fietsen op de auto stapelen; huggies met de huisbaas respectievelijk bazin. En dan ‘jijjuh met die hap!’.

Voor t laatst rijden we nu met volle bewustzijn onder langs de ‘schuivende berg’ en het dorp in de ‘schuiflinie’ Brienz. We hopen dat het goed gaat voor de bewoners. Kan me niet voorstellen dat het dorpje ooit nog weer bewoond zal zijn. Deze natuur fenomenen laten zich niet beheersen. In stilte verlaten we het gebied. Waarschijnlijk ook van de inspanningen en stress van gisteren…..

Op naar Churs, Landquart (regenachtige startplaats van 10jr geleden); Liechtenstein (dat we nu rechts laten liggen), en ff voorbij Bregenz rechtsaf de Allgäu in. We kiezen de scenic route via de Scheidegger wasserfälle.

Harry zit te vredenn in de auto (Inmiddels heeft hij een en ander in m’n poezelige maar ozo knapuitziende koppie verwerkt, alles een plaatsje kunnen geven, gedacht in kansen en niet in problemen, ‘k ben weer zen, etcetera etcetera etcetera…. ) Kortom, weer wat ruimte in dat koppie om onderweg te zoeken naar fahradverleihgeschäfte in de buurt. Da’s nog niet zo makkelijk. Ook hier nagenoeg geen NIET E-bike te huren in de weide omtrek van Sibratshofen. Alles hier op ‘twa silen’ heeft E-drive. Op een tip van grote fietsshop vinden we midden in ’t bos Willy. Onoverdekt terrein, ook met 200 fietsen waarvan 90% E.bike. Maarrrr … ook paar zonder, waarvan eentje die voor Harry’spostuur en wat fantasie op zou kunnen fietsen. Ik noem het een stadsfiets, hij een ATB. Prachtig kereltje, volgens mij erg ADHD, maar met hele goede medicatie. Twijfelt of hij mij het huurbedrag (3dagen) durft te vragen (1 dag fietshuur op Vlieland). Ik betaal hybride in € en CHF. Is ie niet gewend, en wordt vreselijk onzeker over de koers. Dus k geef ‘m 5CHF fooi.

Mannen hebben hun shopmoment in de LIDL in Isny, en kopen de ingredienten voor de zalige Znitzél aux Carottes de champignon ala ‘De Quartier de Feu', zo leer ik ' avonds.

Harry moet op de fiets nog naar Sibratshofen (voorstadje van Weitnau). Gelukkig tref ik ze nog net voor zij vertrekken. Voor een rondje. Huisje ziet er piekfijn uit. Volledig gerenoveerd huis met modern appartement bovenin. Ook wel lekker na ’t wat oubollige maar wel romantische en knusse volledig in donkere schrootjes afgetimmerde onderkomen in Schmitten. Snel nog wat fietsaanpassingen (zadel hoger, klikpedalen, Garmin houder, bidonhouder). Wel fiets met heel moderne 2ebidonhouder achterop.

We spreken af route NOORD. De mannen met klok mee, en ik er tegen in. Dan moeten we elkaar ergens tegenkomen.

De landschappen zijn weer ademloos, maar wel heel anders. Glooiende groene Bayerische alpenweitjes afgewisseld met kleine dorpjes met hoog gehalte aan aantrekkelijk uitziende Backereien.We denken dat we morgen heel vaak ga ontbijten……

Meeting point wordt m niet, want Harry neem ’n shortcut, dus hij mist de kleppers. Maar de kleppers missen hem ook. Ze doen erg hun best om niet als laatste boven op de bergjes te zijn. De plaats die ander met veel plezier zou zijn ingenomen door Harry. De eer Qoute die Harry zei toen we terugwaren was: Ben al lang blij dat ik n rondje van 50km met deze fiets kan afraffelen, met best nog wat Beierse hoogtemeters (voelen wel ongeveer hetzelfde).

Thuis gekomen hebben we alle zitten uitpuffen op het trottoir tegen het huis en Harry zat daar al op ons te wachten. Ons schatje Willy van de fietsverleih appt ’s avonds nog dat ie ’n grotere fiets (XXXL) heeft voor me.Te veel gedoe …. Dus k wijs het vriendelijk af.

Morgen gaan we kijken hoe we Harry de eerste bergen over kunnen helpen en gaat een iets korter toertje rijden dan wij op onze snelle fietsen (Maar je weet het bij Harry maar nooit hij is de kampioen lange afstand van ons).

Blijkbaar vond de plaatselijke boer het nodig om net vanavond te gaan gieren naast ons huis. Alle ramen snel gesloten maar dit hielp niet veel. Voor Wim een nieuwe uitdaging vannacht na zijn kerkklok avontuur in Schmitten.

• 31 Mei 2023 - 22:37

Anita:

Gelukkig Harry, je kunt weer vooruit. Wat een gedoe…

de verhalen en de foto’s zijn prachtig tot nu toe. Wat een landschap. Veel plezier met de tweede helft van de reis.

• 31 Mei 2023 - 23:39

AenMA:

Ik word nu wel heel nieuwsgierig naar Harry's nieuwe fiets. Morgen graag een mooie foto van de fiets ... en de fietser.

Succes met het klimmen en dalen.

• 31 Mei 2023 - 23:54

Miriam :

Mooi verslag maar als bewoner van Fryslân moet ik toch even een correctie doorgeven.

Het is de Twa tsjillen. In het NL vertaald: de twee wielen.

Fijn dat je weer kunt fietsen, Harry! Ik ben benieuwd hoe vaak jullie morgenochtend gaan ontbijten.

• 01 Juni 2023 - 21:20

Sprint Koning:

Ik mis nog een foto van die snelle fiets van Harry