Ardenner offensief 1&2 juli - Reisverslag uit Banneux, België van Okke en Harry - WaarBenJij.nu Ardenner offensief 1&2 juli - Reisverslag uit Banneux, België van Okke en Harry - WaarBenJij.nu

Ardenner offensief 1&2 juli

Door: Bergfantje

Blijf op de hoogte en volg Okke en Harry

02 Juli 2017 | België, Banneux

EXCUUS...... dit is een lange... maarrrrr.... ik moet het kwijt. Lees anders maar alleen de even woorden.

Een nieuwe traditie geboren. In alle opzichten zo zal blijken. Traingingskamp tussen de hoge toppen van het Belgische hoogmassief. Kamp wordt - na de goede ervaringen vorige jaar - opgeslagen in Banneux. In hotel Beco - vernoemd naar lieflijke deerntje Mariette Beco die beweert 8x Maria aldaar te hebben gezien. Één ding is zeker de hotelier heeft Maria zeker niet gezien. Okke is de kwartiermeester, en vertrekt vrijdagmorgen vroeg en heeft al wat heuvels in de benen, als David en ik arriveren 's avonds laat. Voordeel voor ons dat wij in een super de luxe Alberts-Corner hebben gedineerd, terwijl Okke bij de friterie terecht moet. We zoeken alle 3 op de smartphone meteostations op, en leggen ze naast elkaar. Allen geven ze de hele dag regen voor zaterdag. Mogelijk 's middags wat opklaringen. We wachten het af. Even het in regelen van de zenuwachtige bezigheidjes the-day-before. Hebben we dat ook maar getraind. 20 verschillende routes in de GPS geladen, zodat we zeker weten dat Okke en ik morgen ruzie krijgen over de route.

Een lekker nachie slapen onder het rustgevend getik van de regen. op het raam. Voor de zekerheid een goed ontbijt, maar een blik door het raam geeft ons inspiratie tot een alternatieve dagindeling. Alle 3 zagen we op de heenweg, alsof door magneet aangetrokken, een prachtig blauw gebouw in Verviers .............. DE DECATHLON. We besluiten noodzakelijke aanschaffingen te bedenken, en zetten koers naar Verviers (met de auto dus, hé). Een ochtendje shoppen. Rugzakjes zijn de belangrijkste oogst. Dan naar het chocomuseum voor een aangeklede koffie. En taartjes in de vorm van gele truién.

In het hotel nog paar uur naar de natte glijpartijen van de proloog en Düsseldorf.
We besluiten tot nog een frietje in Okke's feesttent. Lopen door Maria's tuintje en aanschouwen de rekken vol met lege jerrycans die je kan vullen met gratis 'Maria-water'. De jerrycans kosten wel 3 a 5€ (in Nederland heb je een volle met ruitesproeiervloeistof). We worden er redelijk murw van, dus besluiten alsnog maar eindje te fietsen. Motregen. Inmiddels geleerd dat buienradars motregen niet aankunnen. Volgens alle radars is het droog, het voelt toch echt nat buiten Hotel Beco. We maken een rondje van de befaamde fietsroute 'Route_des_Sommets_Lienne_et_Ambleve'. In Remouchamps time out om te besluiten of we de La Redoute wel of niet doen. We doen hem wel. In ieder geval iets prestatiefs gedaan. Niet ver daarna besluiten we toch maar terug te gaan, want het lijkt wel of het om 8u al donker is. Veel meer dan 30km doen we niet, maar wel volledig doorweekt.
Na nog 'n keer zijknat te worden, maar nu in geconditioneerde omstandigheden in onze doucheruimte.
Daarna zoeken we het restaurant op waar David vorig jaar met succes het eten hadden binnen gehouden. Kijken of dat weer lukt. Ook één van de weinige tenten die open zijn. En het ís binnen te houden, zonder problemen. De plannen worden onderwijl gesmeed voor morgen. De neerslag zal behoorlijk beperkt zijn. We besluiten tot een rondje SPA, La Gleize, Remouchamps en weer naar hotel. Daarna gaan we effe de 2e etappe bekijken die vlakbij langs komt.
Nog effen een rondje ICT om GPS en Smartphones op orde te brengen voor morgen. Dan onze nesten in.

Strak op tijd op. Ontbijtje. Uitchecken gelijk. Douchen bij aankomst zit er niet in, want het hotel zou 's middags bomvol zijn. We geloven d'r niks van. Waarschijnlijk chagrijnig omdat ie te weinig Maria-water gedronken heeft? We stappen op de bolides en vertrekken. Via Theux naar Spa. David en ik herkennen het parcours van vorig jaar, en David krijgt gelijk vleugels. De Mont Rosier vliegt ie over. Koffie in La Gleize..... ook 'n deja-vu. Dan straf tempo wederom naar Remouchamps. Onderweg nog een leuk hobbeltje ingebouwd door mij, waar ik zelf op struikel (20% of zo). Sneller als verwacht zijn we weer terug, en besluiten we nog een lusje naar het Tourparcour te doen. De toeschouwers juichen ons toe, want die zitten er al uren tevoren met grote pullen La Chouffe. Terug in het hotel omkleden met de blote kont tussen al die Maria aanbidsters (overwegend 80+), die gelijk rechter op gaan lopen. Zie je wel, helemaal geen Maria-water nodig.....
David ziet liever de samenvatting van de tour en rijdt gelijk naar huis. Okke wil perse oogsten bij de Tour reclame caravaan. In het per fiets verkende Basse Fraipont zetten we de auto neer en lopen een stuk naar Nessonvaux. Bij een viaductje (haakse bocht) wachten we 3u totdat in 10 seconden het peloton voorbij flitst. De valpartij waar we op hoopten in de natte haakse bocht gebeurt niet. Allemaal profielbanden kennelijk. Dan snel in de tuut, dinertje bij Malden (schnitzel en spare-ribs in vrachtwagenwegrestaurant, dus altijd goed). Moe maar voldaan wordt ik er uitgegooid thuis.
De rest van de KDKDKD waarschijnlijk op definitieve trainingsafstand gezet..........

• 10 Juli 2017 - 07:50

Frank:

Ik vond jullie er al zo uitgerust uitzien afgelopen week, goed bezig heren